En af Toyotas mest populære bilmodeller i Danmark gennem de seneste 15 år, Aygo, er kendt for sit markante design, der skiller bilen ud i mikrobilsklassen. Nu giver Toyotas europæiske designcenter, ED2, sit bud på en konceptudgave af en ny Aygo med et endnu dristigere design, der skal tilføre endnu mere krydderi til bilkøbere i klassen.
Onsdag den 17. marts 2021
Toyota har i det meste af det 21. århundrede præget A-segmentet – også kendt som mikrobilsklassen – i Europa og i særdeleshed i Danmark. Fast besluttet på fremover fortsat at være den dominerende spiller i mikrobilsklassen har Toyota udfordret sit europæiske designcenter på at bringe koncernens vision for fremtidens bil i A-segmentet til live.
Kravet til designerne var at se på det med helt friske øjne og definere og forestille sig, hvordan A-segmentet vil se ud i fremtiden for at kunne opfylde behovet og ønskerne hos kunder over hele Europa. Her har danske kunders ønsker og behov spillet en meget vigtig rolle. Endelig skulle Toyotas designere genopfinde beviset på, at bilmodeller, der traditionelt er blevet kaldt for ”økonomiske indstigningsmodeller”, fortsat kan føre sig frem med et design, der skiller sig ud fra mængden.
Det er i dén grad lykkedes med Toyotas konceptudgave af en ny Aygo, kaldet Aygo X prologue.
“Jeg synes, at vi med den nye Aygo X prologue har demonstreret, at en lille bil stadig kan have en både stor og markant personlighed,” siger Ken Billes, der er assisterende chefdesigner i Toyotas europæiske designcenter, ED2 (udtales ”E-D-square”), i Nice i Frankrig.
Legesyg og sjov attitude
Siden Aygo blev introduceret tilbage i 2005, har Toyotas økonomisk lettest tilgængelige bilmodel charmeret sig ind på yngre, progressive kunder med modellens legesyge og sjove attitude.
“Sjov og leg har altid ligget Aygos hjerte nær. Nu har vi tilført et ekstra stærkt krydderi til bilens DNA,” fortæller designdirektør i ED2, Lance Scott.
Han peger på, at Aygos livlige karakter og engagerende køreegenskaber har trukket mange nye og stilbevidste kunder til Toyota. Men modellens unikke DNA og evne til at skille sig ud er dybt afhængig af, at Aygo hele tiden holder sig foran konkurrenterne i klassen. Toyota-kunder kræver i dag mere end nogensinde før en bil med ekstra flair og særpræg og muligheden for at kunne sende et personligt budskab med bilen. Toyotas europæiske designcenter har med udgangspunkt i mikrobilsklassens ikoniske Aygo forsøgt at designe en bil specielt til disse kunder.
ED2 designcenteret sammensatte et dedikeret team, der fra start til slut skulle fokusere på ét samlet udtryk, og de blev hurtigt overbevist om, at de med den nye model i A-segmentet ville kunne udforme et dristigere og endnu stærkere design end nogensinde før. Det blev til fødslen af konceptbilen Aygo X prologue.
Fræk og uartig
Selve Aygo-navnet har altid symboliseret personlig frihed og mobilitet, og der bliver med Aygo X prologue tilført en slags frækhed og uartighed til den i forvejen legesyge model. Modellen er altså fortsat ligeså udtryksmæssig sjov, men nu med endnu mere kant, og den nytilkomne ekstra attitude kommer til udtryk fra hver en vinkel og giver Aygo X prologue en særlig stærk personlighed og tydeligere tilstedeværelse.
Hjulene er blevet betydeligt større, og føreren bag rattet vil derfor kunne nyde godt af en højere sideposition og dermed også et bedre udsyn til, hvad der sker på vejen foran bilen.
Uanset om det er forfra, bagfra eller fra siden skiller Aygo X prologue sig ud med sin frække attitude godt hjulpet på vej af en markant to-farvet lakering, der også er med til at skabe ekstra opmærksomhed på vejen.
Sportsligt udseende
En ny kileformet taglinje øger også det dynamiske udtryk og giver bilen et mere aggressivt og sportsligt udseende, mens højteknologiske, vingeformede forlygter nærmest omfavner motorhjelmen. Tættere på jorden medvirker en stor frontgrill, tågelygter og et underskjold til, at bilen hele tiden ser ud til at være klar til at køre, hvorhen det skal være.
Aygo X prologue er også klar til at berige morgendagens frie sjæle med et praktisk underskjold bagtil med en integreret cykelholder, så det til enhver tid er muligt at skifte hverdagen ud med eventyr, alt imens et integreret actionkamera i sidespejlhuset vil kunne hjælpe med at fange og dele øjeblikkets oplevelser.
Endelig fremhæver integrerede tagbøjler bilens profil og skaber en visuel sammenhæng med de hexagon formede – altså sekskantede – baglygter, man kan genkende fra Aygos DNA.
Farver som ekstra krydderi
Farver påvirker menneskets følelser. Det samme gør sig også gældende for Aygo X prologue. Her sørger nogle særlige farvemæssige ingredienser for at give konceptbilen lidt ekstra krydderi på tilværelsen. De fire vigtigste ingredienser er chili, ingefær, wasabi og sort peber. Det stærkeste blandt disse er chili.
Mange ting har været særligt udfordrende det seneste år grundet den verdensomspændende pandemi. Toyotas europæiske designcenters arbejde med Aygo X prologue har således også været sat under den helt store prøvelse, men uanset om designteamet har siddet hver for sig eller været samlet i studiet på den franske riviera med udsigt over Middelhavet, er alt i processen forløbet helt gnidningsfrit lige fra håndskitsering, digital skitsemodellering, virtual reality simuleringer, 3D ”speedshapes” til den fysiske udfoldelse af den endelige konceptbil.
“Enhver fortjener en sej bil, og når jeg ser på Aygo X prologue, er jeg virkelig stolt over at kunne sige, at det er lige præcis det, vores ED2 team har kreeret. Jeg er spændt på at se den revolutionere sin klasse,” siger administrerende direktør, Ian Cartabiano, hos Toyotas europæiske designcenter, ED2.