Når Toyota introducerer den helt nye Aygo X næste år, er der tale om en crossover, der bliver helt unik i den kompakte mikrobilsklasse. Bilen er designet, udviklet og produceret i Europa for at imødekomme den fortsatte efterspørgsel af en kompakt og økonomisk tilgængelig bybil.
For at kunne udvikle den helt nye Aygo X til at blive den bedste i sin klasse har Toyota lavet grundig research over hele Europa – herunder også i Danmark – med det formål at klarlægge, hvilke behov kunderne finder vigtigst ved en stilfuld, kompakt og selvsikker bil.
Resultatet af denne research er blevet til Toyotas nyeste skud på stammen i mikrobilsklassen og arvtageren til den nuværende Aygo. Aygo X er bygget på den succesfulde GA-B platform, som den nye Yaris, der tidligere i år blev kåret som Årets bil i Europa 2021, også er bygget på. Det samme er Yaris Cross, der lanceres i disse dage i Danmark.
”Mikrobilsklassen er meget vigtig for os. Ikke alene har den tiltrukket nye kunder til Toyota, men den sikrer også, at Toyota kan tilbyde en mobilitetsløsning til alle på markedet,” siger Andrea Carlucci, der er chef for produkt og marketing hos Toyota i Europa.
Et strejf af krydderi
Siden Toyota introducerede Aygo for første gang i 2005, har den ikke alene været Toyotas økonomisk mest tilgængelige bilmodel, men den har samtidig også markeret sig ved at fremstå både ungdommelig og sjov. Disse kvaliteter har blandt andet været med til at tiltrække nye, stilbevidste og også yngre købere, der er på udkig efter en mikrobil, som skiller sig ud fra mængden.
Det skabte stor opmærksomhed og begejstring over hele Europa, da Toyota i foråret løftede sløret for konceptudgaven, Aygo X Prologue, med en særlig chilirød lakering designet af Toyotas europæiske designcenter, ED2, i Nice på den franske riviera.
Det stod ret hurtigt klart, at netop farverne var et særligt vigtigt designelement. Den helt nye Aygo X bliver derfor også introduceret i forskellige, specielle, tofarvede lakeringer, der tager udgangspunkt i fire velkendte krydderier. Det skal være med til at give bilen endnu mere designmæssig kant og sørge for, at den skiller sig ud fra andre i klassen.
De fire krydderier, der er nøje udvalgt til den nye Aygo X, er kardemomme, chili, ingefær og enebær. Farverne har hver især deres individuelle karakteristika. Fælles for dem er, at de i kombination med det sorte tag og det sorte bagparti gør, at den nye Aygo X gør sig bemærket og har et dynamisk udtryk.
Det er ikke kun udvendigt, at de særlige farvemæssige ingredienser gør sig gældende. Indvendigt i kabinen vil man ligeledes opleve en farvemæssigt rød tråd, og de udvendige farver går igen flere steder – bl.a. på bilens instrumentpanel og i centerkonsollen. Sæderne gemmer desuden på diskret indsyede X-logoer, ligesom Aygo X navnet fremgår i begge forlygter.
Kompakt og dynamisk
Den helt nye Aygo X bliver bygget på GA-B platformen ligesom Yaris og Yaris Cross, men er tilpasset med reducerede for- og bagudhæng. Aygo X måler 370 cm, hvilket er hele 24 cm længere end sin forgænger, mens akselafstanden samtidig er øget 9 cm. Det forreste udhæng er godt 7 cm kortere end Yaris.
Hjulene er vokset markant i forhold til den gamle Aygo, hvor 14” fælge var standard på den billigste udgave, og 15” alufælge prægede bilen, når det skulle gå vildest for sig. Men Aygo X kan ikke fås med mindre hjul end 17” og på flere udgaver er store 18” alufælge standard.
Aygo X er i sit es inde i byen, og med en af klassens mindste venderadiuser på blot 4,7 meter, er det som en leg at manøvrere rundt i selv de smalleste områder i byen.
Det er ikke kun på hjulstørrelsen og i længden, at den nye Aygo X har haft vokseværk. Aygo X måler 174 cm i bredden og er således næsten 13 mm bredere end sin forgænger. Det har samtidig gjort det muligt at rykke forsæderne 20 mm længere væk fra hinanden, hvilket øger skulderpladsen med 45 mm. Dermed fremstår kabinen større og mere rummelig, hvilket betyder, at bilens passagerer har mere plads at gøre godt med.
På trods af at Aygo X er en kompakt crossover, har vokseværket også haft positiv indflydelse på bagagerummet, der er vokset 125 mm i længden og er blandt klassens mest rummelige med sine 231 liter op til bagagerumsdækkenet, hvilket er 63 liter mere sammenlignet med seneste generation Aygo, eller 269 liter til taget – svarende til hele 71 liter mere end i Aygo.
Endelig har vokseværket også medført, at Aygo X er blevet 50 mm højere og nu måler 1.510 mm i højden – eller rent 1.525 mm, hvis man regner hajfinne-antennen på taget med.
Selvsikker og udtryksfuld
Uanset om man kører i byen eller på motorvejen, vil man som fører altid stræbe efter at føle sig selvsikker bag rattet – og det er netop hvad Aygo X leverer. Denne selvsikkerhed kommer nemlig især til udtryk gennem en øget frihøjde på 11 mm og 55 mm hævet siddeposition, der tilsammen sørger for, at man bag rattet har et bedre udsyn til, hvad der sker på på vejen foran bilen.
Derudover er den forreste stolpe, A-stolpen, i den nye Aygo X vinklet med yderligere 10 procent til 24 grader, hvilket ligeledes er med til at forbedre førerens udsyn.
Aygo X er en bil, der ved, hvordan den viser sig frem på bedste vis – også når den holder stille. Udover det skarpe design og det farvemæssige krydderi-koncept emmer Aygo X også af robusthed og en her-kommer-jeg-attitude med de store hjul, der i bedste crossover-stil udgør 40 procent af bilens højde, mens karosseriet står for de øvrige 60 procent.
Støjniveauet i kabinen er reduceret betragteligt gennem massivt brug og optimering af lydisolerende materialer. Ser man på et såkaldt artikuleringsindeks, der bruges til objektivt at måle i hvor høj grad, baggrundsstøj forstyrrer menneskelig tale, ses det, at Aygo X har forbedret sig med 6 procent og nu ligger blandt de bedste i klassen.
Toyota har samarbejdet med JBL om at udvikle en lydmæssig stor oplevelse i kabinen skræddersyet til Aygo X. Lydsystemet består af fire højttalere, der understøttes af en kraftfuld, 300 Watts forstærker og en voluminøs 200 mm subwoofer placeret i bilens bagagerum.
Der er hul i taget i den nye Aygo X. Dog kun hvis man tilvælger det forbedrede vand- og støvsikre stoffoldetag. Her vil man som fører såvel som passager kunne nyde den friske luft og ikke mindst den skønne udsigt til himlen uanset, hvor man er.