Den helt nye Toyota Yaris er netop kåret som Årets Bil i Europa 2021. Det skete i en livestreamet udsendelse på YouTube, hvor pointene fra 59 jurymedlemmer fra 23 lande – heriblandt danske Søren W. Rasmussen fra FDM Motor – blev offentliggjort. Dermed placerede Yaris sig foran alle andre kandidater og kan kalde sig den bedste nye bil i Europa. Det er anden gang, at Yaris vinder Årets Bil i Europa.
Mandag den 1. marts 2021
Det regner med succes over den helt nye Toyota Yaris. Efter at være blevet den mest solgte bilmodel i Europa i januar har 59 motorjournalister fra 23 lande i Europa nu yderligere besluttet, at den nye Yaris er den bedste nye bil i Europa blandt alle nye bilmodeller. Dermed kan Yaris kalde sig Car of the Year 2021 – eller Årets Bil i Europa 2021.
”Vi er ovenud begejstrede. Den helt nye Yaris har i forvejen taget både europæerne og danskerne med storm. I januar blev Yaris således den mest populære bilmodel i Europa, og i Danmark har vi på få måneder solgt over 4.000 biler. Med titlen som Årets Bil i Europa 2021 får vi den største internationale anerkendelse, man kan få fra motorjournalister over hele Europa,” siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark A/S.
Der var tæt kamp i finalen om titlen som Årets Bil i Europa 2021, hvor Toyota Yaris opnåede i alt 266 point, hvilket var 26 point foran nærmeste konkurrent på andenpladsen. Flere af de 59 jurymedlemmer havde Yaris som deres favorit til titlen.
Fremhæver hybridteknologien
Nogle af de styrker, der er blevet fremhævet ved den nye Yaris, er bl.a. bilens gode køreegenskaber udtrykt gennem et lavere tyngdepunkt, en fastere affjedring og en mere præcis styring. Derudover fremhæver flere motorjournalister også den nyeste og fjerde generation hybridteknologi, der i den nye Yaris byder på en trecylindret 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, som gennemsnitligt kører på el i over halvdelen af tiden og også har mulighed for at køre på ren el op til 135 km/t.
Den effektive hybridmotor gør desuden, at hybridudgaven af Yaris gennemsnitligt kører op til 26,3 km/l ved blandet kørsel – og endnu længere på literen ved bykørsel.
Den høje sikkerhed i den nye Yaris er også blevet positivt bemærket. Alle udgaver kommer altid med et af klassens højeste sikkerhedsniveauer som standard takket være den innovative sikkerhedspakke med navnet Toyota Safety Sense generation 2.5. Sikkerhedspakken rummer altid både automatisk nødbremse for biler, cyklister og fodgængere samt adaptiv fartpilot med køfunktion, så bilen sørger for at holde afstand til den forankørende – selv ved køkørsel.
Derudover er en ottende og ekstra airbag placeret mellem forsæderne til at beskytte fører og forsædepassager ved en eventuel sidekollission, ligesom en helt ny vejkrydsassistent sørger for, at bilen bremser, hvis man overser en fodgænger ved et højresving eller en modkørende bil ved et venstresving. Det høje sikkerhedsniveau gjorde, at Yaris scorede maksimale fem stjerner ud af fem mulige fra organisationen Euro NCAP, der sikkerhedstester stort set alle nye biler.
Ekstra joker i Yaris-puljen
En ekstra joker i Yaris-puljen er introduktionen af GR Yaris
Det eneste danske jurymedlem, Søren W. Rasmussen fra FDM Motor, stemte den nye Yaris til finalen, hvor den havde følgeskab af Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500 Electric, Land Rover Defender, Skoda Octavia og VW ID.3. FDM Motor har tidligere kåret den nye Yaris som vinder af mediets gruppetest for minibiler og præmieret den med seks ud af seks stjerner.
Toyota har vundet Årets Bil i Europa to gange tidligere. Det skete med første generation af Yaris ved kåringen af Årets Bil i Europa 2000 og med hybridbilen Toyota Prius ved kåringen af Årets Bil i Europa 2005.